Forskellige typer krummerikker

En krummerik er en betegnelse for en skæv penis.
En vis grad af krumning på penis er normalt og forekommer hos de fleste mænd – men ved en krummerik føler patienten sig generet eller hæmmet af krumingen på penis.

De 2 mest almindeligt forekommende årsager til krummerikker er:

• Medfødte krummerikker: Viser sig i puberteten og kendtegnes ved et mere markant knæk på penisskaftet end ved de fleste tilfælde af Peyronies sygdom
  • Peyronies sygdom: En sygdom (er nærmere beskrevet i det følgende).

Andre årsager til krummerikker kan være:

• Skader på penis
  • Hypospadi (ufuldstændig udvikling af urinrøret)
  • Urinrørsforsnævring

Om krummerikker og Peyronies sygdom

Peyronies sygdom er en bindevævssygdom, der rammer penis og medfører inflammation og er ikke – som mange ellers tror – relateret til kræft (benign).

Peyronies sygdom indebærer udvikling af unormalt arvæv i form af buler eller knuder i vævet i penis. Når penis er ramt af Peyronies sygdom, bliver rejsninger almindeligvis smertefulde og selve penis bliver krum.
I mange tilfælde af Peyronies sygdom vil krummerikken besværliggøre eller umuliggøre samleje, hvilket ofte resulterer i frustration, angst eller stress hos manden.

Hvornår bør man opsøge læge?

Man bør opsøge læge, hvis man har en krummerik og:

• Man oplever symptomer forbindelse med erektion (f.eks. smerte)
  • Man oplever besvær ved at dyrke sex
  • Man føler angst pga. krummerikken

Årsager til krummerikken ved Peyronies sygdom

Forskerne ved endnu meget lidt om årsagerne til Peyronies sygdom og den medfølgende krummerik.
Den mest udbredte teori er, at det er skader i forbindelse med seksuel aktivitet, der er årsagen til Peyronies sygdom og krummerikken. Andre teorier peger på at det er små sår, der har svært ved at hele i vævet i penis, der medfører arvævet.
Herudover er der nogle ekseperter der mener, at Peyronies sygdom skyldes en kronisk inflammation i et fibrøst væv kaldet tunica albuginea. Ydermere er der nogle forskere, der mener at have påvist genetiske tendenser (arvelighed) til krummerikker.

Andre årsager, der menes at kunne have relation til Peyronies sygdom og krummerikker, er:

• Infektion
  • Medicinske bivirkninger
  • Mangel på E-vitamin

Man ved med sikkerhed, at det er det knudede arvæv, der forårsager krumningen og de øvrige deformiteter i krumerikken ved erektion.

Symptomer på Peyronies sygdom

Peyronies sygdom kan forekomme pludseligt eller udvikles gradvist. Mænd i alle aldre kan udvikle Peyronies sygdom. Statistisk set rammer sygdommen mellem 0,3% og 4% af alle mænd.

Omkring 30% af alle patienterne, der rammes af Peyronies sygdom, udvikler fibrose i andre dele af kroppen.
Selvom de fleste forbinder Peyronies sygdom med en krummerik, findes der mange tilfælde, hvor der ikke er krumring til stede, men nærmere indbulinger, små buler eller længere båndligende ar.

De mest almindelige symptomer på Peyronies sygdom er følgende:

Krummerik og deformitet

Når penis er slap, er der almindeligvis ingen symptomer.
Når penis er erigeret, fremstår den deform eller krum. Penis kan være:

• Mindre fleksibel
  • Formet som en “spændstig bue”
  • Opadbøjet (denne krumning er den mest almindelige type krummerik)
  • Nedadbøjet (denne krumning er den næstmest almindelige type krummerik)
  • Bøjet til en af siderne
  • “Hængende” (hvor penis er erigeret, men bøjer skarpt nedad ved roden)
  • Formmæssigt minde om et timeglas (med et stramt “bånd” omkring skaftet – skyldes dannelse af arvæv i toppen og i roden af penis [hvilket også kan forkorte penis længde])

Typisk forværres krummerikkens krumning over de første 6-18 måneder. På et tidspunkt stopper forværringen, men krumningen er der fortsat.

I nogle – typisk mindre alvorlige – tilfælde forsvinder krummerikken af sig selv uden at forårsage væsentlige smerter eller permanent krumning.

Smerter i krummerikken

I de fleste tilfælde oplever patienter kun smerte indenfor de første 18 måneder efter symptomernes start. Smerter forbundet med krummerikken ved Peyronies sygdom kan dog forekomme i følgende tilfælde:

• I knuderne (arvævet)
  • Under en erektion
  • Kun ved orgasme
  • Når penis berøres (selv når den er slap/ikke er erigeret)

Arvæv under huden på krummerikken

Arvævet – der er karakteristisk for krummerikken ved Peyronies sygdom – har form som buler, knuder eller bånd. Arvævet kan føles under huden som flade klumper eller et bånd af hårdt væv.

Andre symptomer på Peyronies sygdom

Øvrige symptomer kan være:

• Besvær ved at få erektion
    <li<Besvær ved at holde en erektion
  • Forkortet penis (penis er kortere end den burde være)
  • I nogle tilfælde opleves ingen smerter

Behandling af en krummerik ved Peyronies sygdom

Medmindre krummerikken medfører symptomer eller er til gene, anbefales behandling af Peyronies sygdom normalt ikke.
Hvis man derimod f.eks. har svært ved at gennemføre et samleje eller oplever smerter ved erektion, kan behandling være nødvendig.
Behandlingsmulighedene ved en krummerik omfatter alt fra oral medicin – over indsprøjtninger i penis – til operation.