Drenge omskæring i Islam
Islam og mandlig omskæring

. Muslimer er stadig den største religiøse gruppe at omskære drenge. I Islam omskæring er også kendt som Tahara, hvilket betyder oprensning.

Omskæring er ikke nævnt i Koranen, men det er fremhævet i Sunnah (Profeten Muhammads indspillede ord og handlinger). I Sunnah, Profeten Muhammad erklærede, at omskæring var en “lov for mænd”.

Den væsentligste begrundelse for ritualet er renlighed. Det er vigtigt, at enhver muslim vasker sig før bede. Det er vigtigt, at ingen urin er tilbage på kroppen.

Muslimer tror fjernelse af forhuden gør det nemmere at holde penis ren, fordi urin ikke kan blive fanget der.

Tilhængere af omskæring hævder også, at ekskrementer kan indsamle under forhuden, som kan føre til dødelige sygdomme som kræft.

Mod infektion og sygdomme
Nogle muslimer ser omskæring som en forebyggende foranstaltning mod infektioner og sygdomme.

For hovedparten af muslimer, ses omskæring som en introduktion til den islamiske tro og et tegn på tilhørsforhold.

Alder
I islam er der ingen fast alder for omskæring. Den alder, hvor det udføres varierer afhængig af familien, region og land.

Nogle muslimer omskærer så tidligt som den syvende dag efter fødslen og så sent som puberteten.

Circumcisions normalt udføres i en klinik eller på et hospital. Den circumciser er ikke forpligtet til at være en muslim, og er hellere ikke forpligtet at være lægeligt uddannet.

I nogle islamiske lande er omskæringen udført efter muslimske drenge har reciteret hele Koranen fra start til slut.

I Malaysia, for eksempel, at operationen er en puberteten ritual, der adskiller drengen fra barndommen og introducerer ham til voksenalderen.

Læs mere om drenge omskæring her