Vandladningsbesvær hos mænd

• Vandladningsbesvær hos mænd viser sig ofte som hyppig vandladning, slap urinstråle og vandladning om natten.
  • Vandladningsbesvær hos mænd kan have mange årsager, men skyldes ofte en godartet forstørret prostata.
  • Behandlingen afhænger af årsagen, men kan ved godartet forstørret prostata være afventende, medicinsk eller kirurgisk.

Læs mere om vandladningsbesvær hos mænd på Sundhed.dk

Urinretention

• Akut vandladningsstop er pludseligt opstået manglende evne til at lade vandet.
  • Symtomerne er kraftig og ofte meget smertefuld vandladningstrang uden, at du kan lade vandet (tisse) .
  • Behandlingen er oplægning af et kateter gennem urinrøret til tømning af blæren.

Læs mere om urinretention på Sundhed.dk

Urininkontinens hos ældre

• Urininkontinens er en tilstand, hvor man ufrivillig lækker urin.
  • Overordnet kan der være tale om:
    • Stress-inkontinens, som typisk opstår, når man hoster, nyser, hopper eller løber.
    • Urge- (trang-) inkontinens, som er kendetegnet ved en pludselig trang, hvor man ikke kan nå på toilettet.
    • Af og til kan der være tale om en blanding af stress- og urge-inkontinens.
  • Behandlingen afhænger af årsagen. Det kan dreje sig om medicinsk behandling som f.eks. lokalbehandling med østrogen til kvinder eller medicin mod forstørret prostata til mænd. Ofte kan der også blive nødvendigt at ændre i anden medicinsk behandling. Bækkenbundstræning har også ofte en god effekt.
  • Kun cirka en fjerdedel af alle ældre med urininkontinens henvender sig til læge, men urininkontinens kan ofte behandles eller bedres.

Læs mere om urininkontinens hos ældre på sundhed.dk