Fimosis

• Forhudsforsnævring (phimosis) ses hyppigt hos børn, unge og ældre mænd.
  • Det kan give smerter, forhudsbetændelse og tynd urinstråle, der kan være svær at styre.
  • Forhudsforsnævring er ofte ikke nødvendig at behandle hos børn.
  • Især hos store børn og unge kan man kan forsøge behandling med binyrebarkhormon-salve.
  • Det er dog ofte nødvendigt med operation, som regel i form af omskæring.

Læs mere om Fimosis på sundhed.dk

Balanitis

• Balanitis er en betændelsestilstand af og under forhuden på penis
  • Symptomerne er smerter, kløe, svie, hævelse og rød slimhinde under forhuden samt eventuelt udflåd
  • Ses oftest hos drenge med forhudsforsnævring
  • Behandlingen er skylning og god hygiejne eventuelt suppleret med antibiotika salve

Læs mere om Balanitis på sundhed.dk

Skæv penis

• Skæv penis findes som en medfødt tilstand med krumning af penis og som en erhvervet tilstand – induratio penis plastica eller Peyronies sygdom.
  • Peyronies sygdom er en lokaliseret, inflammatorisk (betændelse uden infektion) lidelse i hinderne omkring svulmelegemerne.
  • I den første fase af Peyronies sygdom medfører dette smerter i penis specielt ved rejsning.
  • Efter op til cirka 1 år opheler de inflammatoriske infiltrater med ardannelse til følge. Dette kan medføre skævhed og forsnævring af penis ved rejsning.
  • Behandles med operation, hvor man genopretter penis.
  • En skæv penis behandles kun, hvis samleje er umuligt eller svært at gennemføre og udføres først, når den inflammatoriske fase er slut.

Læs mere om skæv penis på sundhed.dk